Wednesday, January 12, 2011

APA KES DENGAN NOVEL "INTERLOK" ?

Dalam surat khabar tak habis-habis cerita pasal novel yang berjudul " Interlok "interlok karya sasterawan negara Abdullah Hussain. Best sangat ke novel buku teks form 5 ni sampai dikhabarkan bakal di banned kan di sekolah ? Sayang sekali aku belum bace buku ni sebab kat pantai timur skop pelajaran novel untuk menengah atas berbeza.






Tiba-tiba aku teringat novel To Kill a Mockingbird hasil nukilan Harper Lee yang diterbitkan di Amerika. Novel ni diharamkan di sekolah di US suatu masa dahulu atas sebab-sebab yang dipercayai tidak sesuai dengan pemikiran pelajar-pelajar di sana. Aku rase novel tersebut mempunyai moral value yang tinggi kalau tidak macam mane boleh menang anugerah, tapi aku belum baca lagi buku omputih ni.




Ada suka jawapan sesorang Menteri apabila menjawab soalan daripada wartawan. Beliau ditanya mengenai kandungan novel INTERLOK yang mempunyai nilai kontroversi dan beliau menjawab " Awak dah bace ke belum novel

ini ?" "Belum"  jawap wartawan tersebut.
  

So, aku rase kita kena bace dulu novel ni sebelum melabelkan novel ini dengan pelbagai andaian. Dalam kata lain apabila kita berjumpa dengan seorang gadis yang digossipkan selalu bangun lambat dan tidak menyediakan sarapan pada pagi hari. So, persepsi kita akan menyetujui gossip tanpa tahu kebenaranya.


Aku minat tengok dia ni berlakon drama Hana kat tv3 tu.. 



Tapi bila mula mengenali dengan gadis tersebut, ternyata dia seorang yang selalu bangun di awal pagi dan menyediakan sarapan di rumah tanpa mengharapkan ihsan ibunya. 



  

Dan lelaki itu melamar wanita tersebut dan akhirnya berkahwin dan mempunyai family yang bahagiaNi contoh kurang effektif dan merapu-rapu, simple nyer macam ni la seperti makan makanan yang belum dimakan. Nak tahu sedap ke tidak mesti kena rasa.

 Pulut dengan mangga harum manis yg berharga RM 4

   
Kesimpulannya marilah kita sama-sama membaca."Membaca amalan mulia".  So,habis sudah sesi merapu kali ini.. terima kasih kerana membuang masa disini..


1 comment:

Post a Comment