Tuesday, June 12, 2012

Bahasa


Lepas selesai solat Isyak, tiba-tiba ada seorang pemuda (mungkin umur muda sikit daripada aku) duduk bersandar di tiang masjid. Dan berlaku dialog seperti berikut :

 " Assalamualaikum "

 - " Waalaikummussalam "

   Bangladesh ?

   - Malaysia. Anta ( sambil menunjuk jari ke arahnya, nak cakap Arab tak reti ) ?

    Gaza, Palestin

  - Oh, Palestin ( angguk-angguk kepala )

Tiba - tiba datang seorang kawanya yang berumur mungkin dalam 30an.

   Are you speak Arab ?

  - No

  In Malaysia they speak English ?

  - Yes

Tiba - tiba, pakcik aku panggil dan aku bersalam dengan mereka. Lantas berlalu pergi. Kini aku menyesal, tidak ambik mata pelajaran Bahasa Arab masa PMR dan SPM. Jika tidak mungkin  boleh berbual dengan lebih mesra bersama orang dari Palestin dan macam-macam soalan aku nak tanya. English pon tunggang langgang. Rasa nak belajar Bahasa Arab lepas ini. Gadis Arab pun boleh tahan jugak cantik-cantik.Haha.




16 comments:

Khaisya said...

ada kwn2 yg kenal rapat dgn org palestine..diorg cakap org palestine baik2 & hormat org lain.. :)

pembaris said...

adik permepuan masa bercuti kat mesir.. ada orang tegur .."ya Jamilah.." wlaupun nama dia bukan jamilah.dia blur sekejap

Anonymous said...

aku sekolah agama. so, kena amik arab. kau tahu je lah taim-taim form 2 ni. nak menghafal.. allah!

tp, itulah. aku lg suka arab dari math.

iKhRam said...

bahasa lambang jiwa bangsa
tp tak slah memperkayakan diri dengan bahas asing..
ini satu kelebihan apatah lagi bahsa arab , bahasa quran..

apapun saya pun menghadapi maslah yg sama dan turut merasa kerugian yg sama..

naseb bek dpt belajar bahsa isyarat.. itupun kebetulan.

the typewritor said...

jom belajar bahasa arab

Syafiq Ajis said...

ayat last tuh xbleh blah...hahahhaa...

Arai Lekir said...

Khairul : :)

pembaris : kalau lelaki diaorang panggil ape pulak..

munirah : untung dpt belajar arab :)

ikhram : bhs isyarat tu mcm cool jer

typewriter : jom la kita

syafiq : biasa la..haha

Tie HT said...

kenapa nama lekir? teringat nama sebuah blok hostel di upm dulu :)

nurkaloi said...

so sbnarnye nk blajar bhse arab sbb bleyh bkomunikasi ngan dyorang ke nak usya awex arab ?? hahah

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

aku dl mase sekolah menengah amik subjek arab.. tp nk cakap arab tu memang hancus lah.. setakat yg basic2 je pon dh lingkup :)

Unknown said...

pembaris dalam bahasa arab = misthoroh. hehh

Encik H said...

Dulu aku belajar Bahasa Arab 3 tahun..sepanjang tempoh tu, aku cuma lulus ujian sekali jer..

Bahasa Arab aku masa PMR dapat E..aku salin balik semua soalan sebagai jawapan..hahaha..lawak betul bila difikirkan zaman muda2..

sang mantan, said...

gadis arab memang cantik

BonekadalamChermin said...

napa dia teka kau bangladesh?

oh!

Arai Lekir said...

tihara : nama ni komersial sikit..haha

nurkaloi : mana-mana pun boleh :)

taufiq : same la kita

hadira : pisang dlm bhs arab = mauzun

h : zaman muda penuh kenangan

sang mantan : tahu takpe

boneka : almost muka pan asia melayu mcm aku ni org arab kat sana maybe akan agak2 dari indo ,mas,singapore,brunei.. bab bangladesh tu..entahlah

Jakuone said...

Kepada pembaris, 'jamilah' tu cantik maksudnya. Mungkin orang Arab tu puji adik kau cantik. :)

Post a Comment