Monday, July 9, 2012

Lautan Darah


Jika merentasi lautan ini barangkali akan sampai di Mesir



Ini merupakan Laut Merah dan juga digelar lautan darah orang kebanyakan orang tempatan disini. Apa yang kita tahu dimana kisah Nabi Musa a.s membelah laut dengan tongkatnya apabila dikejar oleh Fir'aun dan tenteranya.


 وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ 
“Dan (ingatlah), ketika Kami belah laut untukmu, lalu Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan (Fir’aun) dan pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri menyaksikan.” [Al-Baqarah:50]

Tafsir : Kaum Yahudi diperingatkan lagi agar mengenang nikmat Allah terhadap nenek moyang mereka: ‘Dan (ingatlah) tatkala Kami (Allah) belahkan lautan untuk kamu, lalu Kami (Allah) selamatkan kamu dan Kami (Allah) tenggelamkan pengikut Fir’awn, padahal kamu sendiri menyaksikannya.’ Allah berkuasa melakukan yang di luar tabii, membelahkan lautan demi menyelamatkan kamu. Kamu sendiri melihat kehancuran kaum yang derhaka. Apakah kamu tidak mahu berfikir dan mengambil pengajaran? 
  
Nabi Musa bersama orang beriman terpaksa melarikan diri sehingga mereka sampai di Laut Merah. Dengan kuasa Allah, laut itu terbelah dan mereka dapat melintasinya. Namun, Firaun dan tenteranya yang sudah mengamuk mengejar mereka dari belakang, tetapi mereka semua mati ditenggelamkan laut.


 Nak tahu lebih lanjut tekan sini , sini atau google sendiri.

1 comment:

Post a Comment